Welkom

Hallo

Welkom op mijn website.Op deze site hou ik je op de hoogte van mijn bouwwerken.

Hier rechts naast vind je de onderwerpen van deze site.

Wil je reageren op een van mijn berichten? Dat kan door te drukken op reacties bij het desbetreffende bericht. Je hoeft geen lid hiervoor te zijn.

Groeten,
Olaf

vrijdag 15 mei 2015

Beurs modulebaan: De binnenhaven. Concept, baanplan, modulebouw. N scale vlog 96

Hallo

In N Scale Vlog 96 zie je de bouw van de module. https://www.youtube.com/watch?v=Jc-DK99L2K0

Na een paar jaar eindelijk besloten om op een modelspoorbeurs te gaan staan met een modelbaan.
Toen begon het bedenken van het plan.Ik ben groot fan van goederenvervoer en havens vind ik ook mooi. Dus wordt een modelbaan met het thema haven.

Daarna moest er worden gekeken naar het vervoer van de modelbaan zelf. Ik rij in een Ford Fiesta 2002 dus een hele grote modelbaan past daar niet in. Dus werd het tijd om de auto van binnen op te meten om te kijken wat er wel in past. Op de achterbank heb ik een ruimte van 1.2m x 0.6m x 0.8m.

Na wat wikken en wegen besloten om 3 modules te maken van 1.2m x 0.6m x 0.26m en dan kunnen er 3 modules boven elkaar.

Nu dit bekend was was het tijd om een baanplan te maken. Het oppervlak van de modelbaan is dus 0.6m x 3.6m. Dit is erg klein als je iets realistisch wilt namaken. Aangezien zeehavens erg groot zijn was het dus beter om een binnenhaven te maken, dan is alles meer in proportie. Uiteraard moet ik nog steeds compromissen doen kwa afmetingen.

Voor inspiratie hoef ik niet ver te zoeken want hier in Twente hebben we aardig wat binnenhavens. Hengelo, Enschede en Almelo zijn mijn voorbeelden. Allerlei goederen worden daar overgeslagen. Dit probeer ik straks op mijn modulebaan ook uit te beelden.

Hieronder het baanplan wat ik gemaakt heb. Het plan is trouwens getekend in SCARM. 

Hieronder een mooi voorbeeld van een binnenhaven. Dit is de haven van Hengelo. Helaas heeft hier alleen Akzo Nobel een spooraansluiting. Je ziet hier verlading van chemicaliën, zout, containers, schroot en zand / grind. Omdat ik een modelbaan maak en dus met treinen wil rijden geef ik alle industrieën een spooraansluiting.
Het containerschip hier op de foto is 109m en dit wordt in N 68 cm. Dat past dus mooi op mijn containerterminal. Op mijn baanplan is hij zelf te groot getekend. :D

Hieronder een Google streetview van container terminal Twente. Hier is te zien dat de kade helemaal niet zo hoog is. Zeker niet zo hoog als bij een zeehaven. Een 40FT container is 2,591m hoog en als ik dat vergelijk met de kade dan is de kade ongeveer 2m hoog. Ik kan dan dus 12mm (192cm) dikke plaat gebruiken die als kade dient. Dit zal dan iets te laag zijn in vergelijking met het echt maar het valt nog mee.
Tot zo ver het concept. Nu het bouwen.
Ik heb gekozen voor 12mm populieren multiplex. Ik heb dit laten zagen bij de bij de bouwmarkt.
 De randen van de bak krijgen straks een zwart kleurtje.
Voor water imitatie ga ik de WC papier / groene-blankelak methode gebruiken. Een aantal forum leden hebben daar mooie resultaten mee bereikt en dat hoop ik straks ook te krijgen.
Hier het ontwerp van de module. Ik heb dit getekend in Google Sketchup.

 De eerste module is in elkaar gezet.
 Alle 3 de modules.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten