Welkom

Hallo

Welkom op mijn website.Op deze site hou ik je op de hoogte van mijn bouwwerken.

Hier rechts naast vind je de onderwerpen van deze site.

Wil je reageren op een van mijn berichten? Dat kan door te drukken op reacties bij het desbetreffende bericht. Je hoeft geen lid hiervoor te zijn.

Groeten,
Olaf

zaterdag 7 april 2012

Basis landschap

Hallo

Een modelbaan kan natuurlijk niet zonder wat landschap dus ik ga je er wat meer over vertellen.


Voor mijn berg modelbaan heb ik een simpele methode gebruikt die je veel in de VS ziet.
Wanneer het houten frame werk klaar was heb ik met kartonnen strips een soort web gemaakt die de contouren van het landschap weergeeft. Vervolgens heb ik met krantenproppen de tussenliggende ruimtes opgevuld. Daarna heb ik alles afgetaped met TESA schilderstape. Daaroverheen kwam roodband gips. 

Het grote voordeel van deze methode is dat het erg goedkoop is. Het is ook snel aan te passen. Je hoeft tenslotte geen hout te kopen en te zagen. De montage is ook erg simpel want je gebruikt gewone houtlijm, nietjes, plakband en / of een lijmpistool.
Nog een voordeel is dat er een open ruimte onder de modelbaan is. Zo kan er bijvoorbeeld een schaduwstation onder het landschap komen. Er is dan ook ruimte voor bijvoorbeeld elektronica.







Een andere methode is werken met piepschuim of met styrodur platen.

Plaatje van: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivqB7NZJYMyqp3Wtf2nZYPMzTfwNSoFvNuJPzTjKCDmwZN6mX2yhbYZn1Fs1KTmt_NaZhR3RumoaOesamRuIihz3JF3BMPPn2_bLvyBQFTBVrizNEFXF-eK4Yl5kBYfa0TQmW7ZNg011iT/s1600/IMG_4460.JPG

Bij deze methode plaats je platen die je dan in de gewenste vorm snijd. Het nadeel van deze methode is dat de platen duur zijn en dat je geen vrije ruimte tussen het frame en het landschap hebt.

Nog een andere methode is het werken met spanten in combinatie met gaas.
Plaatje van; http://i812.photobucket.com/albums/zz45/Reinemanz/Modelbaan127.jpg

Bij deze methode geef je met het gaas de contouren aan. Als je gaas met een kleine maaswijdte gebruikt dan kan je direct daaroverheen met doekjes die in gips zijn gedrenkt. Het nadeel is dan wel dat het fijne gaas een stuk duurder is.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten