Welkom

Hallo

Welkom op mijn website.Op deze site hou ik je op de hoogte van mijn bouwwerken.

Hier rechts naast vind je de onderwerpen van deze site.

Wil je reageren op een van mijn berichten? Dat kan door te drukken op reacties bij het desbetreffende bericht. Je hoeft geen lid hiervoor te zijn.

Groeten,
Olaf

zondag 5 augustus 2012

Nieuwe plannen voor de modelbaan.

Hallo

Na vele maanden overwegen heb ik besloten dat het anders moet met de modelbaan. Ik heb namelijk meerdere punten op de modelbaan waar ik me steeds meer aan erger.
Tijd voor wat nieuws dus.


Dit is het baanplan wat ik nu gemaakt heb. Is trouwens ontworpen met SCARM. Dat is een gratis 3D modelbaan ontwerp programma.




Het idee is dat ik nu beide modelbanen als het ware samen ga voegen. Dus het landschappelijke met het rangeren van de andere modelbaan.

Punten waar ik me aan ergerde zijn:
  • schaduw spoor midden in het looppad. 
  • beschadigde rails
  • rails die niet vlak zit. Heeft ook te maken met de te dunne ondergrond.
  • landschap met teveel hobbels en hoogte verschillen. Voor schaal N is elk hobbeltje al gauw te veel....
  • bovenste modelbaan was alleen maar een ovaaltje en dus erg saai.
  • onderste modelbaan zit eigenlijk in de weg. De gebruikte rails is ook niet echt goed. De 24 graden minitrix wissels zijn ook erg lelijk.
  • De hoogte van de bovenste modelbaan blijkt toch te hoog te zijn. Dat werkt niet echt fijn en als je op een kruk zit dan zie je te weinig van de modelbaan.
Ik ben eigenlijk al die tijd gewoon verder gegaan met bouwen. Maar al die tijd had ik wel het idee van het moet toch eens anders. Op een gegeven moment heb ik maar besloten om maar overnieuw te beginnen. Ik denk dan maar van beter 1 mooie modelbaan dan 2 modelbanen waar ik me aan erger. :D

Het concept van de nieuwe modelbaan is als volgt:
  • basis frame van de bovenste modelbaan wordt gebruikt.
  • schaal N uiteraard.
  • Fleischmann standaard rails. Zonder railbed dus.
  • 10 graden wissels. Handbediend via trek / duw stangen.
  • Het station is een kleine voor halte. 1 perron dus.
  • linker spooraansluiting is een multi laad los plaats 
  • rechter 3 aansluitingen is van 1 groot bedrijf. Geschikt voor tank, gesloten en open wagons.
  • 2 schaduw stations die bestaan uit 1 spoor. Ev.t een verwijderbare cassette.
  • gebogen achtergrond. Staat nog niet op de tekening. 
  • in eerste instantie een diesellijn maar e.v.t later elektrisch.
  • doorgaand station zodat ik alle soorten trein kan langs laten rijden.
Weer genoeg te doen dus.

Olaf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten