Welkom

Hallo

Welkom op mijn website.Op deze site hou ik je op de hoogte van mijn bouwwerken.

Hier rechts naast vind je de onderwerpen van deze site.

Wil je reageren op een van mijn berichten? Dat kan door te drukken op reacties bij het desbetreffende bericht. Je hoeft geen lid hiervoor te zijn.

Groeten,
Olaf

maandag 22 oktober 2012

Elektronica en een bouwupdate.

Hallo

Ik heb de laatste tijd meerdere vragen gehad over besturingen en over wel of geen digitale besturing.
Ik heb de zo'n 8 jaar geleden wat dingen zelf bedacht kwa besturingen. Voor de huidige modelbaan zal ik die niet gaan gebruiken maar ik wil het toch even met jullie delen.

Verder ook een kleine bouw update.




Voor mij oude modelbanen (zie: http://members.home.nl/t.sluik/frameindex.htm ) had ik toen elektronische besturingen gemaakt. Op school was ik ook veel met elektronica bezig dus ook thuis mooi aan de slag. De oude modelbanen waren wat groter en dus kon ik daar ook spoorlussen en schadwstations op maken. De gedachte was toen om de baan via de pc aan te sturen maar niet automatisch.

Hier wat foto's van de diverse projecten. Die ook niet altijd compleet en af waren.

Bij de onderstaande foto is een besturing te zien waarbij ik gebruik heb gemaakt van een databus om de verschillende voorgeprogrammeerde seinbeelden aan te sturen. Tevens worden er rail blokken aangestuurd.

In de onderstaande foto's is een besturing te zien die ook daadwerkelijk de modelbaan bestuurd heeft. Deze besturing lijkt op de bovenstaande besturing maar is toch net iets anders.
De besturing is gebaseerd op een school project. Op school maakten we de " Atmelkit ". Dit is een controller board met een adres kaart en een I/O kaart. De controller board kan maximaal 256 adres kaarten aansturen en dus ook 256 I/O kaarten. Elke I/O kaart heeft 8 ingangen en 8 uit gangen.
De controller wordt via de seriële poort aangestuurd.

In Visual Basic had ik een programma geschreven. Dat programma was dus eigenlijk een digitaal bedieningspaneel. Voor het zenden van data naar de seriële poort had ik gebruik gemaakt van de DLL file van het maandblad Elektuur.  

Hier de software op de pc onder de modelbaan "Kopstation". De wissels kon ik ook bedienen via de software en er was ook een automatische uitschakeling na iets van 1 sec. Dit om doorbranden van de spoel te voorkomen.
De seinen en de bezetmelding waren dingen die nog niet geprogrammeerd waren. De rail blokken kon ik wel bedienen.
Hieronder de software voor de modelbaan "burgerstad". Hier werd gebruik gemaakt van volledig voorgeprogrammeerde routes.
Hier de elektronica in beeld. Rechtsboven kan je 2 voedingen zien. Linksboven zie je de controller board. Onder de brede bandkabel zitten de adreskaarten. Rechts daar van zie je de I/O kaarten.

Hieronder nog wat foto's van wat printen die ik gemaakt heb. De printen zijn trouwens zelf getekend, belicht, ontwikkeld, geëtst en in elkaar gezet.



Volledig de sporen met de hand tekenen kan ook. Hier is een bezetmelder pcb te zien. Deze is nog niet verder bewerkt.
Ik heb ook een lichtsturing gebouwd. Deze kan ik trouwens nog gaan gebruiken :D. Door een ontwerpfout moest ik opamp schakelingen toevoegen waardoor je deze creatie kreeg. Ik kan hier 12V lampjes mee schakelen. Ik had toen kerstlampjes in de huisjes zitten.
In de Atmel processor zit een programma met een volledige lichtshow. Zo lichten de straatlantaarns langzaam op en gingen de lampen van de huizen onderling aan en uit.

 Op school hadden we ook een smd projectje, namelijk een voltage aanduiding op een regelbare trafo.
Ik had ook een schakeling uit de Elektuur nagemaakt. Het is een PWM treinbesturing. Hij staat in de uitgave van januari 1997. Deze schakeling maakt gebruik van een EMK meting die de PWM bijstuurt en er is een optrek en rem vertraging.
Bij het testen op de huidige modelbaan vind ik het geen fijne schakeling. Ik kan ook een fout gemaakt hebben bij het namaken waardoor de schakeling niet goed werkt. Ik kan het helaas niet achterhalen wat het probleem is.

Ik heb nu nieuwe componenten besteld voor een simpele PWM sturing. Hij komt van de volgende site af: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html Deze ga ik maken en hopelijk gaat die wel goed werken.
 De eerste kleine details liggen al klaar voor verdere bewerking. :D
 Deze ventilator ga ik gebruiken voor een airbrush spuitcabine.

 Nog genoeg te bouwen dus. :D

Olaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten